Afsluiting Minkestraat Gisteren is de Minkestraat zonder aankondiging op de website of in de app afgesloten. Hoe kon dit gebeuren?
Het was mij niet bekend dat de straat afgesloten zou worden en dan kan ik het natuurlijk ook niet publiceren. Normaal gesproken ontvang ik vooraf een goedgekeurde TVM (Tijdelijke Verkeersmaatregel). Op basis daarvan maak ik een bericht. Dit keer heeft de gemeente de TVM in eerste instantie mondeling goedgekeurd, waardoor ik hem niet ontvangen heb. Inmiddels heb ik de TVM digitaal ontvangen. Voor de liefhebber heb ik deze bijgevoegd hoewel het een vrij onleesbare tekening is.
Waarom is het nodig om de kruising Minkestraat/Eelkmanstraat af te sluiten?
Het riool van de Eelkmanstraat moet worden aangesloten op het riool in de Minkestraat. Deze aansluiting ligt op de kruising.
We doen er alles aan om de kruising Minkestraat zo snel mogelijk open te stellen. Aansluitend werken we door aan de Eelkmanstraat zodat ook deze weer open kan voor al het verkeer.
Wat is er gedaan om de situatie te verbeteren?
Gisteren hebben de aannemer, de toezichthouder en ik overleg gehad. Vandaag zijn een aantal maatregelen getroffen:
- In de Minkestraat zijn de hekken verzet en loopschotten geplaatst, zodat voetgangers er weer langs kunnen.
- Er zijn in heel de Wielewaal extra borden geplaatst om de rijroute beter aan te geven. Een tekening van de huidige situatie is bijgevoegd.
Afsluiting Rollostraat en Warmoldstraat
Over deze afsluiting plaatste ik dit bericht. Vier mensen hebben mij laten weten dat zij in dit deel van de Wielewaal een probleem hebben ervaren. Navraag leert dat het probleem merendeels veroorzaakt wordt door mensen die halverwege de Godschalkstraat keren of illegaal inrijden via de Schulpweg. Hierbij nogmaals de oproep om je aan de verkeersregels te houden. Meldingen over inrijden via de Schulpweg kunnen gedaan worden via MeldR.
Verlichting Welmoedstraat en Godschalkstraat
In de Welmoedstraat staan nog geen lantaarnpalen. Hier is nu een lichtkar geplaatst. Deze stond gisteren op de weg en is vandaag verplaatst naar de stoep.
De verlichting in de Godschalkstraat wordt morgen hersteld.
Vraag en antwoord
Ik heb een aantal vragen ontvangen die ik in dit bericht graag beantwoord:
Waarom mogen bewoners niet via de Wichardstraat naar de Groene Kruisweg?
We hebben deze optie meerdere malen besproken met de gemeente, maar er is geen veilige oplossing gevonden. Het verkeer vanuit de Wielewaal mag de kruising met de Groene Kruisweg absoluut niet blokkeren. Dit zou namelijk gevolgen hebben tot aan de Maastunnel toe.
Het deel van de Warmoldstraat vanaf de Minkestraat tot aan de sporthal wordt binnenkort ook afgesloten voor bouwverkeer. Ook hier komt een nieuw riool. Hierover volgt later meer informatie. De schuifpoort aan de Groene Kruisweg wordt dan ook grote delen van de dag afgesloten.
Waarom kan de Rollostraat niet open?
Daarover plaatste ik dus dat eerdere bericht. We kunnen de veiligheid niet garanderen. Zodra bekend is wanneer de straat wel open kan voor al het verkeer, volgt een bericht op de website.
Gemotoriseerd verkeer over het Korperpad
Ook dit blijkt een hardnekkig probleem. Dit is gedrag van mensen. Er mag niet gereden worden over dit fietspad en de stoep. We zullen extra boomstammen plaatsen langs de Welmoedstraat om dit zo veel mogelijk te voorkomen. Ook kijken we de borden nog een keer na. Meldingen hierover kunnen gedaan worden via MeldR.
Waarom mogen bewoners niet meepraten over de wegafsluitingen?
Er zit verschil tussen meedenken, meebeslissen en uitvoeren. Bij wegafsluitingen spelen een aantal vaste zaken:
- Veiligheid gaat altijd voor
Verkeersomleiden, werkzones afschermen en ruimte maken voor zwaar materieel gebeurt volgens landelijke richtlijnen. Dat laat weinig meedenkruimte. - Planning en logistiek liggen veelal al vast in contracten
De aannemers en de gemeente hebben afspraken over wanneer en hoe er gewerkt wordt. Als iedereen zich aan die afspraken houdt, zou de overlast beperkt moeten blijven (helaas geldt dat ook hier soms fouten worden gemaakt, er een calamiteit is of dat er niet tijdig over gecommuniceerd wordt). - Verantwoordelijkheid ligt juridisch bij de gemeente
De gemeente is verantwoordelijk voor verkeersveiligheid. Bewoners kunnen dus niet formeel meebeslissen over afsluitingen.
Bewoners kunnen wel invloed hebben op:
- Hoe omleidingen worden gecommuniceerd (dit doen we nu via de bouwberichtenapp, de website en de digitale nieuwsbrief).
- Waar extra borden nodig zijn om een situatie duidelijker te maken.
- Waar overlast verminderd kan worden door mij een melding te sturen.
- Welke momenten de meeste hinder geven.
Hierover ben ik in gesprek met het bestuur van de Vereniging Wielewaal. Meer informatie volgt via het bestuur van de Vereniging.
Tot slot
Er is alle begrip voor het feit dat de steeds veranderende situatie voor bewoners soms frustrerend en onduidelijk is. De komende tijd zal ik jullie iets vaker op de hoogte houden via deze site en de app.
Ik ben mede afhankelijk van jullie ogen en oren. Blijf mij informeren wanneer er iets aan de hand is op de bouw of met het bouwverkeer. Alleen dan kan de aannemer snel aanpassingen doen.
Is jouw vraag niet beantwoord? Laat het mij gerust weten via .